A Fizika Mindenkié 4.0 a Leányka úton (2018. 04.21)

Utolsó módosítás dátuma : 2018. május 07.

A Fizika Mindenkié 4.0 a Leányka úton (2018. 04.21)

A Fizika Mindenkié 4.0 a Leányka úton (2018. 04.21)

 

Idén először csatlakoztak egyetemünk Fizikai és Élelmiszerfizikai Tanszékének dolgozói és a 2017 őszén beindult fizika tanárképzés hallgatói a Fizika Mindenkié 4.0. országos rendezvényhez. Az országban több mint 50 helyszínen megrendezett esemény közül a M1 híradója csak három helyszínt, az Eszterházy Károly Egyetem Fizikai és Élelmiszerfizikai Tanszékét, valamint a budapesti ELTE és BME rendezvényeit emelte ki.

Az erre az alkalomra megnyitott laborokat, előadótermeket, és számítógéptermeket gyerekek tucatjai lepték el a Leányka úti D épületben.

 

A Fizika Mindenkié 4.0. rendezvényen diákokkal teltek meg a Fizika tanszék
termei a Leányka úton.

 

Rendezvényünkön az elsődleges szerepet az informális oktatás eszközei kapták, melyekben a látvány, az élmény, a döbbenet állt a központban, mint fő motiváló erő.

Zoller Gábor bemutatja, hogyan működik a tűzálló boszorkány.

 

A laborokban az interaktív lehetőség jelentette a fő vonzerőt. Nem szokványos kísérleti eszközök kerültek bemutatásra, hanem a mindennapi élet hétköznapi tárgyai és élelmiszerei, mindennapi jelenségek, amik arra igyekeztek rávilágítani, hogy a fizika nem egy kiváltságos kaszt kizárólagos tulajdona, hanem mindenkié, aki él és mozog. Laborprogramunk sikere Dr. Nagy György sárospataki kollegánk lebilincselő előadásmódjának, valamint hallgatóink (Papp Gyöngyvér, Soósné Fodor Tünde, Bársony Boglárka és Egri-Szabó Éva) pedagógiai és szakmai hozzáértésének köszönhető.

Kísérleteinket a Német Fizikai Társaság (DPG) adventi sorozata alapján Dr. Benczik Izabella és Zoller Gábor válogatta össze.

 

Az elméleti előadások szintén a fizika ismeretlen oldalait igyekeztek bemutatni. Megtudhattuk, milyen szerepet játszik a fizika a születésben (ea.: Papp Gyöngyvér), az epilepsziában és az érelmeszesedésben (ea.: Dr. Benczik Izabella), a hulló csillagokban (ea.: Sztakovics János), és nem utolsó sorban az olajsütésben (ea.: Mikó Ákos Zoltán) és az éghajlatváltozásban (ea.: Rázsi András).

Oldenburgi kutatások: az epileptikus rohamok előrejelezhetőek fizikai modellekkel.

 

Előadóinkat úgy válogattuk össze, hogy aktív kutatók váltották egymást aktív középiskolai tanárokkal a pódiumon. Így az előadássorozat egyfajta szakmai workshopként működött, amelynek célja a kutatás és az oktatás közös nevezőre hozása, a legmodernebb kutatási eredmények és a jelenlegi fiatal nemzedékek érdeklődési körének összehangolása volt.

 

Szakmai workshop: a laborprogram vezetői (balról jobbra: Busi Judit, Papp Gyöngyvér, Soósné Fodor Tünde, Bársony Boglárka) meghallgatták kollégáik előadásait is.

 

 

A digitális teremben hallgatóink (egyben középiskolai tanárok): Palkó Tamás Attila, Szederkényi Márk, Benca Ernő és Busi Judit javaslatai alapján és vezetésével nyújtottunk ízelítőt a média tanulás és e-learning élvezhető és mindenki számára elérhető formáiról. Dr. Vida József és Zoller Gábor ötletei alapján egy online vetélkedőt is indítottunk a rendezvény idejére, kísérleti és elméleti fizika témakörökben.

Rendezvényünkkel egyfajta szemüveget ajánlottunk a látogatóknak, amin keresztül másképp látják majd a világunkat. Szemüveget, amellyel meglátják, hogy a fizika ott van mindenben, amit látunk, fogunk és teszünk minden nap, és tanulmányozásának eszközei kézzel foghatóak és elérhetőek mindenki számára. Egy tapasztalatot, mely révén talán pályaválasztásuk során is könnyebben nyúlnak majd a lehetőség után, amit a fizika tanárképzés kínál számukra tanszékünkön.

***
Köszönetet mondunk a tanszéki közreműködőkön túlmenően, Dr. Gurin Péternek, a Pannon Egyetem docensének a kísérletek alapötletéért, F. Nagy Juditnak adminisztratív segítségéért, Kékedi Juditnak a plakát elkészítéséért, és a Földrajz Tanszék munkatársainak együttműködésükért.
Fotók: M1 Híradó, Sztakovics János, Dr. Benczik Izabella.


< Vissza